Sigita Maslauskaitė-Mažylienė (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2016.7.1
„Šventybė“, „religinis atvaizdas“, „sakralinė dailė“, „religinis menas“ – šie
ir kiti pamaldumui skirtų atvaizdų apibūdinimai yra dažnai vartojami, tačiau įvairiai interpretuojami, jų supratimas yra kintantis. Kad sąvoka „sakralinis menas“ galbūt yra oksimoronas, pirmasis Lietuvoje retoriškai paklausė filosofas Tomas Sodeika. Materialūs atvaizdai, jų paskirtis, nauda ir vaizduojamosios tradicijos svarba krikščionybės istorijoje buvo ne kartą aptarti ir doktriniškai apibrėžti Bažnyčios visuotinių susirinkimų metu, tačiau jų suvokimo ir išgyvenimo pobūdis priklausomai nuo laikotarpio ir nuo suvokėjo gali labai skirtis. Straipsnyje bandoma išsiaiškinti, kas vyko „anuomet“, kai filosofų ypač kritikuojamas „sakralus menas“ pasiekė savo apogėjų. Apsiribojus baroko epocha ir remiantis šioje epochoje suformuotomis maldos „taktikomis“ ir metodais, straipsnyje siekiama „išmatuoti“ įtampą tarp žmogaus rankomis sukurtų ir vidinių, „dieviškos meilės“ įkvėptų atvaizdų.
Dvasiniai mokytojai šv. Ignacas Lojolos, šv. Bonaventūra ir šv. Kryžiaus Jonas laikėsi panašaus požiūrio į meninę kūrybą kaip ir šiuolaikiniai filosofai. Šv. Ignaco Lojolos mokymas padarė didžiulę įtaką Baroko menui. Tačiau Dvasinių pratybų autorius vaizduotei ir vaizdams suteikė visiškai kitą prasmę. Antra vertus, tyrimas atskleidė, kad prieš trisdešimt metų menotyrininkės pastebėjo, jog būtent dvasinės arba pamaldumo patirtys lėmė, pavyzdžiui, LDK kuriamų atvaizdų „ikonografijos sakralizaciją“. Buvo įrodyta, kad pamaldumui skirti atvaizdai svarbūs ne dėl atvaizdo dėl jų „tinkamumo“ meditacijai, bet dėl per juos patiriamos stebuklingos galios bei dieviškosios malonės. Meditacijos viršūnė yra suvokiama kaip niekaip neapibrėžiamo, nepamatuojamo ir juolab nepavaizduojamo Dievo prisilietimas.
Apibendrinant galima teigti, kad ambivalentiška religinių praktikų patirtis – ir penkiais kūno pojūčiais pajusti Dievą, ir vaizduotės pastangomis sukurti nuo realaus (at)vaizdo išlaisvintą vietą – yra būtina krikščioniškosios kontempliacijos sąlyga.
Reikšminiai žodžiai: atvaizdas, krikščionybės istorija, filosofai, Šv. Ignacas Lojola, meditacija