2024-07-06

Tariamųjų žydų ritualinių žudynių aukų antkapiai ir kultas XVII−XIX amžiaus Lietuvos istorinėse žemėse (Santrauka)

Marcin Zgliński (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2010.4.14

Žydų kaltinimų ritualinėmis žudynėmis fenomenas gerai išnagrinėtas literatūroje istoriniu ir antropologiniu požiūriais. Tariamųjų žydų ritualinių žudynių aukų antkapių ir relikvijorių meninis apipavidalinimas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teritorijoje – iki šiol negvildenta tema. Ji nagrinėjama remiantis rašytiniais šaltiniais, ikonografija ir išlikusiais Vakarų Europos atitikmenimis.

Straipsnyje siekiama parodyti kaip sklido prietaringas tikėjimas, kad žydų ritualuose buvo liejamas nekaltų krikščionių vaikų kraujas. Šis prietaras Vakarų Europoje plito vėlyvaisiais Viduramžiais (XII−XV a.), o Abiejų Tautų Respublikoje procesas platesniu mastu prasidėjo tik XVI a. pabaigoje ir tęsėsi iki Apšvietos. 1588 m. popiežius Sikstas V įteisino žydų ritualinių žudynių aukų kultą, o jau 1592 m. Vilniaus bernardinų bažnyčioje iškilmingai palaidotas tariamai žydų nužudytas berniukas. Pagarsinti kaltinimai apie ritualines žudynes Sandomiere (1698 ir 1710 m.), inicijuoti kunigo Stepono Žuchovskio, ir ypač dvi jo publikacijos, tapusios tarsi panašių procesų rengimo vadovu, įkvėpė Lietuvos didįjį kanclerį Joną Frydrichą Sapiegą. Kunigo Jokūbo Valickio pseudonimu parašytos Garsiojo Kodenio paveikslo istorijos (1720 m.) pabaigoje pateiktas eiliuotas tekstas, aprašantis tariamą Motiejaus Lukasevičiaus nužudymą Kodenyje 1698 m., taip pat pacituota lotyniška inskripcija vaiko antkapyje. Iš prastuomenės kilęs vaikas liudija tariamų žydų aukų išaukštinimą ir sakralizavimą. Naujo garbintino objekto iškėlimas papildo visą grupę Sapiegos konstruotų mitų. 1769 m. Balstogėje atsitiktinai atkasti Pranciškaus Mateičiuko palaikai. Gera jų būklė pripažinta stebuklo, sukelto kankinio mirties nuo žydų rankų, padariniu. Palaikai buvo palaidoti po parapinės bažnyčios didžiuoju altoriumi. Žydų ritualinių žudynių „pavyzdžių“ perkėlimo į Rytus ir tariamos aukos sakralizavimo modelį stačiatikiai galiausiai pritaikė Gabrieliaus Zabludoviečio, tariamai žydų sučiupto ir užmušto 1690 m., atveju.

Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, Abiejų Tautų Respublika, ritualinės žudynės, relikvijoriai, Jonas Frydrichas Sapiega, Kodenis, Sandomieras