2024-04-08

Ar Vilnius priklauso Vidurio Europai?

Tomasz Gryglewicz (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2004.1.1

Atsakyti į šį klausimą autorius bando pasitelkdamas meninių ypatumų regionus. Vidurio Europos politinės koncepcijos niekada nebuvo įgyvendintos ir liko utopijomis. Tuo tarpu, Vidurio Europos idėjos kultūrinė koncepcija gimė XIX a. ir įvairiais pavidalais išliko iki mūsų dienų. Istoriniai ryšiai, paliko nenutrinamus kultūrinius, meninius ir mentalinius pėdsakus. Pavyzdžiui, žemaitis Stanislavas Vitkevičius, remdamasis folkloriniais kalniečių elementais, sukūrė Zakopanės stilių, kuris plito Zakopanėje, Galicijoje ir Lietuvoje. Panašią reikšmę turėjo Jogailos universitetas ir Dailės akademija bei Vilniaus dailininkas Ferdinandas Ruščicas, Krokuvoje įkurtos Lenkų dailininkų draugija „Sztuka“ narys. Ši draugija savo darbus eksponavo visoje Europoje ir JAV. Meninis Vidurio Europos reiškinys buvo stiprus vėlyvosios Vilniaus gotikos vystymasis. Ryškiausiai kultūrinis Vidurio Europos savitumas pasireiškė barokinio meno suklestėjimu nuo Zalcburgo iki Vilniaus. Vilnietišką romantizmą galima vertinti kaip tipišką Vidurio Europos reiškinį. Be to, ženklus žydų mažumos buvimas Vilniuje ir kituose Europos miestuose buvo pagrindinis kosmopolitinis Vidurio Europą integruojantis elementas.

Reikšminiai žodžiai: politinės koncepcijos, kultūriniai regionai, Ferdinandas Ruščicas, draugija „Sztuka“