2024-07-30

„Atlydžio“ žurnalistika ir Adaukto Marcinkevičiaus fotografijos estetika (Santrauka)

Margarita Matulytė (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2016.7.8

Straipsnyje, taikant destruktyvumo sąvoką, dėmesys sutelkiamas į fotografijos estetinės paradigmos bruožus Chruščiovo atšilimo laikotarpiu, kai atsiranda kokybiškai nauja raiška arba sukuriama vizualinės kalbos renovavimo iliuzija, jei ne ardanti, tai bent išjudinanti iki tol praktikuotą komunikacijos struktūrą. Publicistika, kaip viena dominuojančių „atlydžio“ kultūrinės spaudos žodžio ir vaizdo formų, žymi reformacijos laiką, kai atsiribojimas ir atotrūkis nuo ką tik veikusių dogmų vykdomas saikingomis, „minkštomis“ priemonėmis. Socialinės ir politinės publicistikos stilius suteikė galimybę rašiniuose bei jų iliustracijose pateikti atvirus ir užslėptus prasminius kodus. Pagrindiniu kontekstinės analizės šaltiniu tapo fotografo Adaukto Marcinkevičiaus (1936–1960) archyvai. Jo darbai tuo metu buvo laikomi novatoriškais, atspindinčiais lūžio tašką Lietuvos fotografijoje ir bendrą kultūrinių vertybių transformaciją. Marcinkevičius spėjo ne tik įsilieti į vykstančius bendrus politinės kultūros pertvarkos procesus, bet ir ištraukti fotografiją iš socrealizmo, įteisinant meninį dokumentalizmą. Fotografo estetinis destruktyvumas yra dvisluoksnis: vienas koreliuoja su epochos vertybių kaita, o kitas – užslėptas, neartikuliuotas net autorefleksijos lygmeniu, bet nesąmoningai išsiveržiantis fotografijose. Menininko motyvacija, padariusi įtaką jo fotografiniam pasaulio matymui, atsiskleidžia eroso erezijos ir mirties fetišo aspektais. Įveikdamas vidinius prieštaravimus, keldamas sau maksimalius reikalavimus ir beatodairiškai sėdamas fixe idėjas per stalinistinę žiemą įšalusioje kultūros dirvoje, Marcinkevičius, be abejonių, priklauso reformatorių būriui, destruktyviu mąstymu ir veikla išjudinusių sovietinės ideologijos sanklodą. Tai, kas turėjo būti vienbalsiai nutarta ir priimta, skilo į nuomonių, elgesio, skonių, interesų, stilių įvairovę. Adaukto Marcinkevičiaus pirmieji žingsniai individualybės link per kelerius metus peraugo į daugiakryptį nebesustabdomą judėjimą.

Reikšminiai žodžiai: destruktyvumas, paradigma, transformacija, dokumentalizmas, sovietinė ideologija