Irina Pronina (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2012.5.8
Pirmajame pasauliniame kare dalyvavo daug rusų avangardo dailininkų. Vizualiajame mene karo epocha prasidėjo dar iki Sarajevo šūvio futuristine Aleksejaus Kručionych ir Malevičiaus opera Pergalė prieš saulę, pastatyta 1913 m. Peterburge. Ypatingą reikšmę turėjo italų futuristo Tomasso Marinetti 1913 m. vizitas į Rusiją. Visą Europą pribloškęs garsia ir entuziastinga karo propaganda, Marinetti paskatino ir karinius rusų futuristų polinkius. Filonovas buvo vienas iš jų. 1914–1916 m. jis nutapė reikšmingiausius paveikslus. Filonovo karas baigėsi 1918 m., kai jis grįžo iš fronto ir atsisakė karinės karjeros, meno komisaro pareigų. Pasitelkęs vizualines formas Filonovas prilygino istorinius įvykius organiškiems kosminio gyvenimo procesams. Jis rado metaforą, kuri teigė, kad karas, viską naikinantis ir griaunantis senojo pasaulio pamatus, pradeda naują vitalinį ciklą. Dailininkas buvo įsitikinęs, kad karas ir revoliucija naujo gyvenimo formas kūrė iš nuolaužų to, kas buvo sugriauta.
Reikšminiai žodžiai: Rusija, Pavelas Filonovas, Tommaso Marinetti, Yuliya Arapova, atsiminimai