2024-03-26

Spalvos samprata ir reikšmė Vlado Drėmos meninėje kūryboje

Giedrė Jankevičiūtė (PDF)
https://doi.org/10.53631/MIS/2022.11.1

Remiantis atvejo studija – Vlado Drėmos spalvotų linoraižinių ciklu „Gedimino kalnas įvairiais metų laikais“ (1943) – straipsnyje atliktas mikrotyrimas atskleidžia V. Drėmos gyvenimo aplinkybes ir meninius interesus ciklo sukūrimo metais, t. y. nacių okupacijos laikotarpiu Vilniuje. Straipsnis susieja karo metų kūrinį (linoraižinių ciklą) su Vytauto Kairiūkščio mokyklos konstruktyvistiniais ieškojimais, taip pat padeda suprasti po Ant- rojo pasaulinio karo LSSR valstybiniame dailės institute V. Drėmos taikytus pedagogikos pagrindus ir orientyrus. Straipsnyje remiamasi įvairiais šaltiniais: autoriaus kūrybos visuma, analizuojamo laikotarpio biografijos duomenimis, Vilniaus dailės akademijoje saugomos jo asmeninės bibliotekos ištekliais. V. Drėmos sukauptos literatūros spalvininkystės klausimais tyrimas papildo šiuolaikinį žinojimą apie modernizmo teorijos poveikį tarpukario Vilniaus dailei ir jos kūrėjų pažiūroms, suteikia naujų žinių apie intelektinius šaltinius, kuriais disponavo sovietmečio menininkai ir kurie leido jiems ištrūkti už socialistinio realizmo doktrinos nustatytų meno teorijos ribų.

Reikšminiai žodžiai: Antrasis pasaulinis karas, konstruktyvizmas, meno psichologija, spalvos teorija, Vilnius