2024-07-21

Cenzūra ugnimi: Lietuvos Brastos Radvilų Biblijos antraštinio lapo ikonografija (Santrauka)

Jolita Liškevičienė (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2014.6.2

Straipsnyje tyrinėjama Lietuvos Brastos Biblijos antraštinio lapo ikonografija kaip „naujosios“ religijos – Reformacijos, programinis meno kūrinys. Lietuvos didiko Radvilos Juodojo iniciatyva į lenkų kalbą išversta ir Lietuvos Brastos spaustuvėje 1563 m. atspausta Biblija laikoma didžiausiu to meto LDK spaudos pasiekimu. Lietuvos istoriografijoje Lietuvos Brastos Biblijos antraštinis lapas laikomas unikaliu meno kūriniu. Išsami Biblijos vertimų į nacionalines kalbas apžvalga leidžia daryti išvadą, kad panašūs antraštiniai lapai būdingi daugumai reformistinių leidinių. Naująja reformacijos doktrina paremtą didaktinį paveikslo prototipą „Nuopuolis ir išganymas“ sukūrė vokiečių dailininkas Lucas Cranachas vyresnysis 1529 m. Šios ikonografijos pagrindu išraižytas medžio raižinys papuošė ir Martino Lutherio į vokiečių kalbą išverstą Bibliją (Liubekas, 1533–1534 m.). Iliustraciją dalija dvipusis gyvybės medis – plikomis šakomis į įvykius Senajame Testamente ir vešliomis su lapais šakomis į įvykius Naujajame Testamente. Raižinyje vaizduojami Senojo ir Naujojo Testamentų siužetai tampa raktu į naująjį reformatų tikėjimą.

Lietuvos Brastos Biblijos antraštinis lapas yra vienas iš puikiausių reformatoriškos ikonografijos pavyzdžių, kuris aiškiai ir suprantamai skelbia visos Europos judėjimą, pasitelkdamas vizualinę Reformacijos retoriką. Iš kitų panašių pavyzdžių ji išsiskiria dekoratyvine arka, išlenkta virš Reformacijos vaizdinės programos. Nors architektūriniai elementai čia visiškai nusveria ikonografinę mintį, pastaroji nepraslydo pro budrių cenzorių akis: knyga buvo persekiojama, įtraukta į uždraustų knygų sąrašą, plėšoma ir net deginama.

Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Brastos Biblija, Radvila Juodasis, reformacija, Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, ikonografija