2024-08-01

Dailininkų bendruomenė LietuvDailininkų bendruomenė Lietuvoje: Vilniaus Jeruzalės skulptūrų sodo atvejis (Santrauka)oje: Vilniaus Jeruzalės skulptūrų sodo atvejis (Santrauka)

Elona Lubytė (PDF)
https://doi.org/10.53631/DIS/2017.8.7

Sovietmečio Lietuvoje, kaip ir visoje SSRS, menininkų būrimasis į grupes nebuvo toleruojamas. Vis dėlto privačiose erdvėse, menininkų namuose ir dirbtuvėse būrėsi neformalios bendraminčių bendruomenės, pildėsi kūrybinės ir politinės autonomijos siekiai. Straipsnyje aptariama Vilniaus Jeruzalės sodo istorija ir skulptorių veikla 1962–1990 m., socialistinio realizmo aplinkoje pasireiškę vėlyvojo modernizmo ir postmodernizmo kūrybiniai ieškojimai.

1962 m. Vilniaus Jeruzalės priemiestyje, nacionalizuotų tarpukario lenkų vilų rajone, dalį namo išsinuomojo skulptoriaus Vlado Vildžiūno ir grafikės Marijos Ladigaitės šeima. Jų namai tapo neformaliu bendraminčių židiniu, aplink kurį susibūrė Jeruzalės sodo skulptorių bendruomenė. 1970 m. Vildžiūno palankumo jauniems talentams ir diplomatijos dėka, Vilniaus miesto vykdomasis komitetas perdavė LSRS dailės fondui senojo Jeruzalės vaismedžių sodo sklypą ir leido čia įrengti laikinas skulptūrų lauko dirbtuves. 1972–1974 m. pirmieji jas pasistatė skulptoriai Gediminas Karalius ir Petras Mazūras. Dirbtuvių statyba Jeruzalės sode tęsėsi XX a. 9–10 deš.

1977 m. tapęs LSRS dailininkų sąjungos skulptūros sekcijos pirmininku, Vildžiūnas stengėsi vienyti savo cecho pajėgas, pristatydamas naujausius Jeruzalės skulptorių darbus. Jo iniciatyva Dailės parodų rūmuose 1979 m. surengta „Pirmoji medalių ir skulptūrinės plastikos paroda“, 1983 m. – Respublikinė skulptūros paroda. O 1984–1985 m. LSRS valstybinio dailės muziejaus Tarybinio meno galerijoje buvo surengta Jeruzalės sodo skulptorių „šešiukės“ mažųjų formų plastikos ir piešinių paroda. Tuo pačiu metu Jeruzalės sodo dirbtuvėje Vildžiūnas rengė draugų menininkų, pvz., oficialiai nepripažintos tekstilininkės Kazimieros Zimblytės abstrakčių, minimalistinių darbų parodas. Jeruzalės sode formavosi naujo tipo kūrėjas, kuris nuo darbo pradžios (eskizo) iki pat pabaigos savo kūrybinį sumanymą realizuoja pats, be Valstybinių dailės kombinatų pagalbos ir užsakovų cenzūros.

Reikšminiai žodžiai: skulptorių dirbtuvės, Vladas Vildžiūnas, dailininkų sąjunga, paroda, valstybinis dailės muziejus